حضور و غیاب رادین

آشنایی با سیستم کنترل تردد

 

پیشگیری از وقوع اتفاقات بسیار با ارزش تر از بازبینی یک اتفاق انجام شده می باشد . سیستم کنترل تردد کمک شایانی در زمینه کنترل ورود افراد و مهمانان به سازمان ، شرکت و یا ساختمان تحت پوشش خود می کند و احتمال وقوع حوادث را بسیار کاهش می دهد .آشنایی با سیستم کنترل تردد


در این مقاله  بعد از مقدمه ای اجمالی در مورد معرفی سیستم کنترل تردد  و مزایای استفاده ازآن در مورد کلیات این سیستمها بحث شده و اهداف چهارگانه استفاده از این سیستمها به صورت مجزا شرح داده خواهد شد در پایان نیز با نمایش بلوک دیاگرام سیستم کنترل تردد شمایی از اجزای یک سیستم کنترل تردد را مشاهده خواهید کرد  . این مقاله به عنوان آخرین مقاله از سلسله مقالات آشنایی با سیستمهای حفاظتی و نظارتی ، حضور خوانندگان محترم تقدیم می گردد . امید است سعی اعضا گروه در نگارش و جمع آوری منابع اطلاعاتی برای  این دست از مقالات مورد رضایت شما عزیزان واقع گردد . ضمناً نگارش مقالاتی با هدف آموزش اصطلاحات تخصصی و اصول طراحی سیستمهای حفاظتی و نظارتی آغاز گردیده که ان شاء الله به زودی در سایت گروه مهندسی حامی و در لینک  مقالات بارگزاری  خواهد گردید .

پیشگفتار
پیشگیری از وقوع اتفاقات بسیار با ارزش تر از بازبینی یک اتفاق انجام شده می باشد . سیستم کنترل تردد کمک شایانی در زمینه کنترل ورود افراد و مهمانان به سازمان ، شرکت و یا ساختمان تحت پوشش خود می کند و احتمال وقوع حوادث را بسیار کاهش می دهد .
سیستمهای کنترل تردد ، می توانند تردد افراد ، خودروها و عملکرد دستگاه های صنعتی و موارد مرتبط را کنترل و مدیریت نمایند . کاهش تردد در سطح سازمانها ، دسترسی محدود افراد به اتاقهای مجاز ، عدم تردد افراد در ساعتهای غیر مجاز و بالا بردن بهره وری و راندمان کار افراد با کنترل محدوده های مکانی و زمانی از جمله فواید استفاده از این نوع سیستمها می باشد . نرم افزار مدیریتی کنترلی این سیستمها ، تمامی تنظیمات تردد افراد را انجام داده و تردد آنها را به صورت همزمان گزارش می دهد و در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می کند تا در صورت لزوم بتوان گزارشات مورد نیاز را استخراج نمود .
پرسنل مجموعه و یا افراد مراجعه کننده ، می توانند با داشتن کارت تردد و یا معرفی اثر انگشت آنها ، در مجموعه تردد نمایند و تنها به دربهایی که برایشان معین شده است ، دسترسی داشته باشند . با سیستمهای کنترل تردد به راحتی می توان محدوده زمانی و مکانی تردد افراد را در سطوح مختلف کنترل نمود . افراد مختلف می توانند در ساعتهای مورد نظر ، تنها به مکانهایی که مورد نیاز است دسترسی داشته باشند . به این ترتیب تردد در شرکت و یا سازمان کمتر شده که افزایش بهره وری را در پی دارد و امنیت نیز در مکانهای مختلف برقرار می شود .
کنترل تردد می تواند با سیستم های کوتاه برد و دوربرد به کار گرفته شود . در مکانهایی که سرعت بالای تردد مهم باشد از سیستم کنترل دوربرد استفاده می شود .
تصاویر تردد افراد با مدت زمان تعیین شده نیز می توانند ظبط و نگهداری شوند و در صورت نیاز با رجوع به تردد انجام شده ، بازبینی شوند .

کلیات سیستم کنترل تردد
سیستم کنترل تردد مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که به ‌منظور حصول اهداف مختلف در یک مجموعه نصب می‌شود. می‌توان چهار هدف زیر را به‌عنوان اهداف اصلی هر بهره‌بردار سیستم کنترل دسترسی برشمرد :
ایجاد محدودیت در تردد
افزایش امنیت
تشخیص هویت پرسنل
ردگیری افراد
هر سیستم کنترل تردد می‌تواند ترکیب بهینه‌ای از اهداف بالا باشد. میزان موفقیت سیستم نهایی مستقیما بستگی به میزان تامین چهار هدف بالا دارد.

۱٫ محدودیت تردد
محدودیت در تردد یکی از اساسی‌ترین کارکردهای سیستم است .  نصب سیستم کنترل تردد برای اولین بار در یک محل، به طور حتم تغییراتی را در روال تردد افراد و خودروها موجب می‌شود. میزان محدودیتی که بهره‌بردار می‌خواهد یا می‌تواند بر عبور و مرور مکان تحت مدیریت خود اعمال نماید، بسته به نوع و اهمیت مکان از نظر استراتژیک دارد . به عنوان مثال محدودیت‌های  تردد قابل اعمال در یک  نیروگاه هسته‌ای با یک بیمارستان روستایی کاملا متفاوت است.
محدودیت‌های حاصل نصب سیستم کنترل دسترسی را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود محدودیت‌های مکانی و محدودیت‌های زمانی. محدودیت‌های مکانی بر پایه نصب درب‌های قفل‌دار و تجهیزات کنترل تردد (مثل کارت‌خوان یا صفحه کلید برای ورود رمز) است، درحالی‌که محدودیت‌های زمانی بر پایه برنامه‌ریزی سطوح تردد در زمانهای خاص تعریف می گردد . در ذیل توضیح مختصری ارایه می شود .
محدودیت‌های مکانی
کنترل ورود کارکنان ساده‌ترین کاری است که می‌توان برای محدود کردن تردد انجام داد. وقتی که در بسته است، هیچ‌کس حتی کارکنان نمی‌توانند وارد شوند . قفل کردن درب و دادن کلید درب در محل‌هایی با بیش از ۱۰ نفر پرسنل تقریبا عملی نیست، ولی می‌توان با قرار دادن کارت‌خوان روی درب و دادن کارت ورودی به هر کارمند، همان محدودیت مکانی ، و در زمان معین، محدودیت زمانی را فراهم نمود. همچنین، در صورتی‌که کارمندی کارتش را گم کند و یا به دلایلی نیاز نباشد به محل وارد شود، می توان آن را از سیستم حذف نمود و دیگر نیازی به تعویض قفل و کلید‌سازی مجدد نمی‌باشد.
محدودیت‌های زمانی
همان‌طوری‌که قبلا گفته شد،  محدودیت‌های زمانی بر اساس برنامه‌ریزی سطوح تردد در زمانهای مشخص در یک  سیستم کنترل تردد تعریف می گردد . به این معنی که افرادی که در یک مکان خاص اجازه ورود و خروج دارند  قادر به تردد دلخواه در تمام اوقات نباشند و طبق جدول زمانبندی در ساعت ، روز و یا ماه مشخصی امکان تردد داشته باشد .

۲٫ افزایش امنیت
افزایش امنیت، کارکردی است که از ایجاد محدودیت ناشی می‌شود. موارد زیر نشان می‌دهد که محدودیت‌های مکانی و زمانی چگونه از حضور افراد غیر مسئول در محل‌های مختلف جلوگیری کرده و موجب افزایش امنیت اشیاء و اهداف مجموعه می‌شوند.
محدود کردن تردد کارکنان به محل کار
محدود کردن تردد کارکنان به برنامه زمانی از پیش تعریف شده
محدود کردن تردد مهمانان به محل کار
محدود نمودن تردد وسایل نقلیه و افراد پیاده در پارکینگ

۳٫ تشخیص هویت پرسنل
استفاده از سیستم الکترونیکی است که افراد را با استفاده از کارت یا ورودی رمزی از طریق صفحه کلید شناسایی می‌نماید. در این روش سیستم فقط کارت ویژه‌ای را که بنا به ‌فرض اولیه به فردی اختصاص داده شده است، شناسایی می‌کند. درصورت نیاز به تایید بیشتر، صفحه کلیدی برای ورود PIN(شماره شناسایی پرسنلی) تعبیه می‌گردد. اگر چه این امر موجب جلوگیری از سوء استفاده کارت‌های گمشده یا دزدیده شده می‌گردد، ولی جلوی فردی را که از فرد دیگری کارت و PINرا گرفته است، نمی‌گیرد.
هرگاه بهره‌بردار بخواهد دقیقا بداند که چه کسی به محوطه وارد شده است، سیستم‌های زیست‌سنجی(بیومتریک)  بهترین و احتمالا تنها گزینه موجود است. با وجود کاهش قیمت‌ها در سال‌های اخیر، هنوز قیمت این سیستم بالاست. درمقایسه با سیستم‌های دیگر با قیمت‌های مشابه، برتری‌های امنیتی این سیستم بسیار بالاتر است.
عموما، سیستم‌های زیست‌سنجی دسترسی کندتری نسبت به سیستم‌های کارت‌خوان فراهم می‌کنند. مثلا برای ورود به پارکینگ و باز شدن درب، شبکیه چشم فرد باید اسکن شود و در صورت تایید اجازه ورود داده شود. تمامی سیستم‌های زیست‌سنجی احتیاج به روند ثبت‌نام دارند که شامل نمونه‌برداری‌های متعدد از کاربر و هماهنگ کردن آن نمونه باPINیا شماره کارت تردد می‌باشد. وقتی کاربر مقابل اسکنر زیست‌سنجی قرار می‌گیرد، باید ابتدا PINخود را وارد یا کارت خود را بزند. سپس سیستم بانک داده ثبت کاربر را جستجو و ورودی را با نمونه‌ای موجود مقایسه می‌کند. در حقیقت اسکنر دستگاه، مقایسه یک‌به‌یک انجام می‌دهد.

۴٫ ردگیری افراد
ردگیری افراد از توابع ارزشمند سیستم کنترل تردد است و دقت ردگیری افراد به محل‌های نصب تجهیزات کنترل تردد بستگی دارد. توانایی سیستم کنترل تردد برای ثبت تردد می‌تواند از چاپ ساده هر تراکنش تا بانک داده جداگانه‌ای مثلOracleیا SQLکه قادر به ایجاد گزارشات ویژه روی فایل‌هایی با ظرفیت میلیونها تراکنش در سال، متغیر باشد. به‌این‌ترتیب درصورت نیاز می‌توان ترددهای ماهیانه یک فرد خاص یا تردد افراد مختلف از یک محل خاص را بررسی و ارزیابی نمود.منبع مقاله :